Spørgsmål fra skoleelever

Stil spørgsmål eller diskuter satanisme her.

Redaktører: annex, The ONE, Moderator team

Spørgsmål fra skoleelever

Indlægaf Amina » 08 mar 2010 20:32

Jeg (og formentlig også andre på boarded) er blevet stilt disse spørgsmål:

hvorfor er du satanist?
hvad vil satanisme sige?
hvorfor bliver man satanist?
hvordan bliver man satanist?
er der mange satanist i danmark?
er der noget satanister ikke må?
hvorfor skal man vær satanist frem for kristen?
du studere religion, hvordan er det at studere som satanist, bliver man accepteret?
er der andre i din familie der er satanister?
er du okkult?
er okkultisme en vigtig del af satanisme?

håber at du kan besvare disse spørgsmål

Jeg har ikke umiddelbart tid til at svare, så hvis andre har lyst (og ikke allerede er blevet kontaktet privat), så er det bare at komme i gang.

- Amina
Sekretær på "arkiv", "satinfo" og "netinfo". Se http://www.sataniskforum.dk/content/section/8/50/
Brugeravatar
Amina
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Nørresundby

Re: Spørgsmål fra skoleelever

Indlægaf Nex » 08 mar 2010 23:30

Amina skrev:Jeg (og formentlig også andre på boarded) er blevet stilt disse spørgsmål:

hvorfor er du satanist?
hvad vil satanisme sige?
du studere religion, hvordan er det at studere som satanist, bliver man accepteret?
er du okkult?

håber at du kan besvare disse spørgsmål

Jeg har ikke umiddelbart tid til at svare, så hvis andre har lyst (og ikke allerede er blevet kontaktet privat), så er det bare at komme i gang.

- Amina

I en email til dig eller bare i tråden her?
A subject for a great poet would be God's boredom upon the seventh day of creation.
Brugeravatar
Nex

Indlægaf Folkeskoleelev » 09 mar 2010 8:02

Helst i tråden 8)
Folkeskoleelev

Indlægaf Silwing » 09 mar 2010 13:11

hvorfor er du satanist?
- Jeg blev først introduceret til satanisme gennem min ekskærestes veninde. I de efterfølgende år fulgte jeg lidt med på boardet her og har undersøgt satanisme lidt på kryds og tværs. Jeg følte mig slående enig med det jeg læste og fandt ud af, så satanist er hvad jeg er og altid har været.
hvad vil satanisme sige?
- Som det allerede er beskrevet her på siden findes der mange slags satanisme, men den danske satanisme som jeg opfatter mig selv som en del af er en filosofi der har fokus på livet nu og her og vores kødelige behov, lyster og instinkter. Helt kort sagt er satanisme at følge sine lyster, men altid stå til ansvar for sine handlinger.
- Oftest er det vel igennem religiøs nysgerrighed at man finder en filosofi (satanismen) som man føler passer til en.
- Der findes ingen optagelsesritualer og heller ingen officiel opgørelse af antallet af satanister, så når du har besluttet dig for at du er satanist, ja så er du det sådan set.
- Det kommer jo an på hvordan man definerer mange. Der er nogen, men mange vil jeg ikke kalde det.
- Der er som sådan ingen specifikke regler, men filosofien byder at man ikke gør ting der er selvdestruktive for satanisten.
- Nu er det jo ikke politik det her - det handler jo ikke om at have flest "stemmer" eller noget i den stil. Satanismen er ikke missionerende, og forsøger derfor ikke at overbevise folk om at de skal blive satanister. Men skal jeg selv sige det, så skal man da være satanist hvis man er enig i filosofien. Religiøs kan man være hvis man har et behov for noget spirituelt - om det så er kristen eller andet.
- Ikke hvad jeg ved af, men det er jo heller ikke alle der giver sig til kende.
er du okkult?
- Jeg er fascineret af det okkulte som fiktion, jeg spiller vampire-rollespil og synes det er sjovt, men jeg tror absolut ikke på at noget af det er reelt :)
- Hvis man er okkult satanist, ja så er det nok ;) men for den generelle danske satanist er okkultisme næppe noget større end anden fiktion for underholdningens skyld.
Silwing
Atashi wa hon desu... Demo... Hon wa hanashimasen?
Brugeravatar
Silwing

Geografisk sted: Odense

Indlægaf The ONE » 09 mar 2010 16:16

hvorfor er du satanist?
Jeg er satanist fordi jeg lever i overensstemmelse med den livsfilosofi LaVey beskrev. I satanismen fandt jeg en filosofi, der ikke gør mennesket fremmed for sig selv.

hvad vil satanisme sige?
Jeg får lyst til at sige "satanisme er jo så mange ting". Kort og godt er satanisme om at nyde livet, at acceptere sine følelser (ikke skamme sig) og at stå inde for sine handlinger. Derudover er der et såkaldt "magisk system", der skal fungere som terapi i de tilfælde hvor en følelse vil ud, men af én eller anden grund ikke kan komme det - man kan få lyst til at hævne sig på en person, men er ikke i stand til det. Man kan have lyst til at hjælpe sin syge bedstemor, men er ikke i stand til det. LaVey mente - inspireret af Freud - at menneskets følelser kan hobe sig op og blive til skade for den der har dem og menneskene omkring denne, hvis ikke der gives afløb for dem. LaVeys psykodramaer (rituel magi) skal hjælpe udøveren af med de indespærrede følelser.

Man genkender sig selv i filosofiens forskrifter (den mest gængse vej), eller evt. finder man filosofien tiltalende og prøver at implementere den i sit liv.

Der er ikke nogen bestemt måde.

Der er ingen der ved præcist hvor mange der er, ej heller er der nogen der kender det nøjagtige medlemstal for SFo (Satanisk Forum). Gads Religionsleksikon skyder på, at der er under 100. Dette er i dag for lidt. Jeg vil tro der er mellem 100 og 250. Det er dog umuligt finde et nøjagtigt tal, da mange er hemmelighedsfulde omkring deres tro pga. fordomme, og en del vælger i øvrigt at holde sig fra andre satanister. Satanismen ligger ikke på samme måde som andre religioner (satanismen er egentlig en quasi-religion) op til, at udøverne er sociale sammen.

Satanister tror ikke på, at der er noget der hedder "må" og "må ikke". Vi tror på, at der findes "klogt" og "uklogt", og lidt gammeldags sagt: "raskt" og "sygt". Satanister holder sig fra asociale handlinger ligeså vel som andre mennesker. Derudover erkender satanister naturligvis, at vi har brug for en "færdselslov" for samfundet, herunder lovgivning og menneskerettigheder. Satanister tror dog ikke på, at der er én sandhed og at en bestemt lovgivning eller samfundsform nødvendigvis er den rigtige for alle mennesker, til alle tider. Demokratiet og menneskerettighederne sikrer dog, at mennesket i høj grad kan bestemme over sig selv uden at risikere overgreb fra statsmagten og andre mennesker, og de fleste satanister kan man forestille sig ville vælge denne samfundsform qua satanismens vægt på selvbestemmelse og individualisme (libertariansime)

Det skal man heller ikke. Det er en lidt underlig måde at sætte det op på, da satanismen tager afstand fra alle såkaldt "højrehånds"-religioner og filosofier, spiritualitet osv. Om man vil være satanist er op til én selv.

Nej.

er du okkult?
Okkultisme og mystik har altid interesseret mig. Jeg læser fantasy og maler miniaturefigurer, samt læser okkulte bøger og om okkulte myter, symboler, magi osv. Det er alt sammen blot underholdning - jeg tror ikke, at der er mere magisk over et ritual i en okkult bog end over mine Warhammerfigurer.

Okkultistisk symbolik er vigtig i sataniske ritualer (de såkaldte psykodramaer), da de fodrer fantasien og giver en god stemning. Der er dog tale om rene midler til at højne oplevelsen af, at noget "sker". Al forandringen foregår dog i den person, der får afløb for sine følelser.
Metoden er populær, og mange terapeuter bruger stadig psykodramatiske elementer - bla. Karl Mar Møller (smadr en bil). Vi kender det også hjemmefra, hvor man slår i en pude, råber af dørkarmen eller krammer sovedyret. LaVey ritualiserede og formaliserede blot disse reaktioner i et system der skal være toptunet til at få følelsen frem og ud i et kontrolleret miljø.
"Djævelen er jo bare personificeringen af det fortrængte, ubevidste driftsliv"
-Sigmund Freud
Brugeravatar
The ONE
Medlem af Satanisk Forum
Medlem af Satanisk Forum

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Folkeskoleelev » 12 mar 2010 8:52

Hej det er folkeskoleeleverne som sendte spørgsmålene til Amina, vi er meget taknemlige for svarene, og vi har brugt dem til vores projekt. Tusind tak for de uddybede svar

hilsen folkeskoleeleverne
Folkeskoleelev

Tilbage til Generelt