Jesus,Darwin eller LaVey

Diskussion om emner indenfor tro, skepsis og religionsfrihed, herunder også mediernes omtale.

Redaktører: annex, The ONE, Moderator team

Jesus,Darwin eller LaVey

Indlægaf nygaard666 » 17 nov 2007 18:00

her er lige et link til noget interessant, eller rettere lige noget jeg faldt over : http://jdl.dk/ :doublefuckyou:
-i am al-Dajjal-
Brugeravatar
nygaard666

Geografisk sted: mariager

Indlægaf The ONE » 18 nov 2007 12:23

Jeg har besøgt den side før, bare dengang han havde styr på tegnsætningen.
Alene denne disclaimer siger noget om hans saglighed:

Den forhenværende præst indenfor Church of Satan Hr. Vad citeres flere gange på denne hjemmeside. Jeg er bekendt med, at Hr. Vad ikke længere er medlem af Church of Satan, men eftersom han var dette på skrivende tidspunkt, betragter jeg disse tekster som værende repræsentative for hvilke synspunkter, der hersker indenfor Church of Satan.

Man vælger altså at tage en person, der pga. dyb uenighed med ledelsen bryder med en organisation, og bruger dennes holdninger til beskrivelse af den generelle holdning i organisationen. Det er direkte forrykt!

Jeg har i øvrigt skrevet en mail til personen bag siden, og påpeget en række steder hvor der er fejltagelser i forhold til satanisters generelle tolkning af diverse tekster. Han valgte ikke at besvare mailen.
Det virker underligt at man vælger selv at tolke en mængde materiale, og derpå trække den ned over hovedet på den gruppe mennesker der selv har forfattet materialet. Det gør ikke ligefrem den tolkning repræsentativ for andet end tolkerens egen forståelse, eller mangel på samme..
"Djævelen er jo bare personificeringen af det fortrængte, ubevidste driftsliv"
-Sigmund Freud
Brugeravatar
The ONE
Medlem af Satanisk Forum
Medlem af Satanisk Forum

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Amina » 18 nov 2007 14:30

The ONE skrev:Det virker underligt at man vælger selv at tolke en mængde materiale, og derpå trække den ned over hovedet på den gruppe mennesker der selv har forfattet materialet.

Han har nok gået i samme skole som Dansk Folkepartis medlemmer, medlemmerne af IKON og Dialogcentret, de præster der skriver bøger om andre trossamfund samt journalister ved især Ekstra Bladet. Det er en ret almindelig fejl, at folk der hævder at være i besiddelse af Sandheden helt overser det faktum, at enhver læsning er en tolkning, og at man er nødt til at kende den pågældende gruppes egen tolkning, hvis man skal forstå det budskab de prøver at formidle.

I tillæg til din øvrige kritik kan tilføjes, at Hr. Vad nok aldrig har været så vanvittig repræsentativ for Church of Satan, da det jo meget var via Tani og det senere "Satanic Reds", at han kom ind i CoS. Generelt set er CoS dog nok et lettere mål for krtik end Hr. Vad og Dansk satanisme, så meget af det handler nok om en manglende forståelse for amerikansk retorik og tankegang. Har selv haft diskussionen når jeg f.eks. har holdt foredrag og folk har kommenteret på den noget voldsomme retorik i Satans Bibels første del, Jordens 11 regler og de ni erklæringer.

- Amina
Sekretær på "arkiv", "satinfo" og "netinfo". Se http://www.sataniskforum.dk/content/section/8/50/
Brugeravatar
Amina
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Nørresundby

Re: Jesus,Darwin eller LaVey

Indlægaf jonasmunk » 13 sep 2009 2:41

Jeg synes selv det er et nyttigt link. Den hjalp mig meget med min opgave om satanisme, og jeg fik god respons. Især afsnittet "står der noget godt i Satans Bibel" er ret godt skrevet.
jonasmunk
Medlem af Satanisk Forum
Medlem af Satanisk Forum

Indlægaf The Reflecting God » 13 sep 2009 18:36

jonasmunk skrev:Den hjalp mig meget med min opgave om satanisme, og jeg fik god respons.

Dette kan ofte skyldes diverse læreres inkompetence og mangel på viden om emnet. Desværre vil mange (primært folkeskole-) lærere ofte hellere rose noget til skyerne, end indrømme at de rent faktisk ikke ved tilstrækkeligt om emnet, til at kunne vurdere den pågældende opgave...
If Hell is the absence of God, and I don't believe in God, am I not already in Hell?
If so, I think I can handle it.
Brugeravatar
The Reflecting God

Geografisk sted: Odense C

Indlægaf Amina » 13 sep 2009 19:00

Jeg har overordentligt vanskeligt ved at genkende LaVeys filosofi i de udsnit af hjemmesiden som jeg kunne overtale mig selv til at læse. At der så også er alle mulige andre fejl (f.eks. at Hr. Vads hjemmeside beskrives som en forhenværende officiel CoS side) gør det ikke meget bedre. Mit indtryk er, at forfatteren simpelthen forholder sig til mere eller mindre løsrevne citater, uden at forstå den kontekst, som de indgår i. En kontekst, der bl.a. må ses i forhold til den amerikanske kultur, 60'ernes modkultur og den samtidige psykologi. Desuden har forfatteren en grim fokus på aggression og vold. Mit eget bud på en beskrivelse af nogle af LaVeys ideer kan som nævnt findes her: http://www.teo.au.dk/totem/tidligere/totem21

- Amina
Sekretær på "arkiv", "satinfo" og "netinfo". Se http://www.sataniskforum.dk/content/section/8/50/
Brugeravatar
Amina
Site Admin
Site Admin

Indlægaf annex » 13 sep 2009 19:00

The Reflecting God skrev:...Desværre vil mange (primært folkeskole-) lærere ofte hellere rose noget til skyerne, end indrømme at de rent faktisk ikke ved tilstrækkeligt om emnet, til at kunne vurdere den pågældende opgave...

- og sådan fik jeg 12 til fysik afgangseksamnen i niende :twisted:
- annex
Brugeravatar
annex
Medlem af Satanisk Forum
Medlem af Satanisk Forum

Geografisk sted: København

Indlægaf Amina » 13 sep 2009 19:11

annex skrev: - og sådan fik jeg 12 til fysik afgangseksamnen i niende :twisted:

Uha, jeg har også gode erfaringer med at skrive om emner som INGEN aner noget om. Faktisk tror jeg ikke, at jeg har skrevet om et emne som min underviser vidste noget om siden engang i folkeskolen :)

Mere seriøst, så er det et ret almindeligt problem, at undervisere har vanskeligt ved at bedømme opgaver om satanisme. Manglen på seriøst materiale gør det NOGET vanskeligt for både elever og undervisere. Forhåbentligt når jeg at blive færdig med vores supplerende materiale til skoleelever inden skal til f.eks. at undervise gymnasieelever :/

Måske de Herre vil bidrage til gennemlæsning når det forhåbentligt snart er klar? Det ser ud til at nå op på 30-40 A4 sider, så der bliver lidt at gå i gang med for de kære små folkeskoleelever :)

- Amina
Brugeravatar
Amina
Site Admin
Site Admin

Indlægaf annex » 13 sep 2009 19:43

Amina skrev:...Måske de Herre vil bidrage til gennemlæsning når det forhåbentligt snart er klar? Det ser ud til at nå op på 30-40 A4 sider, så der bliver lidt at gå i gang med for de kære små folkeskoleelever :)

Tjo, det kan jeg da godt.
Husk at når du skal undervise "os", så prøv at opnå den; "seje lærer"-status. Det er altid de "seje lærere", der har det nemmest ved at undervise og få børnenes respekt/opmærksomhed. Det er især vigtigt, når du skal ud og undervise børn, som der i mange tilfælde har de samme fordomme og dogmer, som deres forældre og omgangskreds.

Bare lige min 50-øre.
- annex
Brugeravatar
annex
Medlem af Satanisk Forum
Medlem af Satanisk Forum

Geografisk sted: København

Indlægaf Amina » 13 sep 2009 19:53

annex skrev:Husk at når du skal undervise "os", så prøv at opnå den; "seje lærer"-status. Det er altid de "seje lærere", der har det nemmest ved at undervise og få børnenes respekt/opmærksomhed. Det er især vigtigt, når du skal ud og undervise børn, som der i mange tilfælde har de samme fordomme og dogmer, som deres forældre og omgangskreds.

Forhåbentlig lærer jeg lidt om den slags når jeg (hvis jeg bliver ansat som gymnasielærer) skal gennemgå et forløb, hvor jeg bliver undervist i pædagogik og formidling (det er først noget man lærer sideløbende med sin første ansættelse). Forhåbentlig vil al min kontakt med unge satanister og opgaveskrivende folkeskoleelever forberede mig lidt på chokket over at møde den virkelige verden efter 8 år på universitetet :)

Materialet jeg skriver på er som nævnt tiltænkt gymnasieelever og folkeskoleelever i de ældste klasser - så i mangel af folkeskolelever er I de mest oplagte :)

- Amina
Brugeravatar
Amina
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Nex » 14 sep 2009 23:40

jeg melder mig frivilligt! mangler alligevel læsestof, og da dette også vil hjælpe herinde er det jo to fluer med et smæk.
A subject for a great poet would be God's boredom upon the seventh day of creation.
Brugeravatar
Nex

Indlægaf Amina » 15 sep 2009 7:30

Nex skrev:jeg melder mig frivilligt! mangler alligevel læsestof, og da dette også vil hjælpe herinde er det jo to fluer med et smæk.

Tak :)
Jeg håber som nævnt, at have noget klar i løbet af denne måned.

- Amina
Brugeravatar
Amina
Site Admin
Site Admin

Indlægaf jonasmunk » 21 okt 2009 23:37

Dette kan ofte skyldes diverse læreres inkompetence og mangel på viden om emnet. Desværre vil mange (primært folkeskole-) lærere ofte hellere rose noget til skyerne, end indrømme at de rent faktisk ikke ved tilstrækkeligt om emnet, til at kunne vurdere den pågældende opgave.. (skrevet af amina)

I opgaver handler det altid om at komme udover lærerens viden, og her er satanismen et meget nemt emne.
Min lærer er katolik, men dog åben for dette emne.

Men du har helt ret, de roser så snart der kommer noget de intet ved noget om.

Til gengæld fik jeg osse ros da jeg skrev om en meget kristen novelle, grundet en historie fra biblen, som hun kendte. Ved ikke om det bare er fordi hun ikke troede jeg vidste noget om det grundet jeg er satanist.
jonasmunk
Medlem af Satanisk Forum
Medlem af Satanisk Forum

Indlægaf Amina » 22 okt 2009 7:19

jonasmunk skrev:I opgaver handler det altid om at komme udover lærerens viden, og her er satanismen et meget nemt emne.

Jeg tror også, at en af problemerne har været, at mange satanister tidligere skrev opgaver ud fra deres egne holdninger til sagen, idet de ikke rigtigt havde noget relevant litteratur at henvise til. I dag ER der kilder (både objektive kilder, Satanisk Forums kilder, avisinterviews osv.), og derfor kan opgaveskrivere tilfredsstille undervisernes krav om rimelig kildebrug. Dette gør det desuden vanskeligere for underviseren at give karakterer ud fra egne holdninger.

- Amina
Brugeravatar
Amina
Site Admin
Site Admin

Tilbage til Tro og skepsis