Satanistiske vers/ramser

Diskussion om ritualer inden for satanisme.

Redaktører: annex, The ONE, Moderator team

Satanistiske vers/ramser

Indlægaf SatansEfterfølger » 11 dec 2009 1:24

Hej Sataniskforum.

Jeg er selv satanist og har netop læst "Satans bibel" af Anton Szandor LaVey. Da jeg havde læst den, diskuterede jeg den med en ven. Vi kom til at snakke om kristendommen, og bønner osv. Så kom jeg til at tænke på. Har satanismen nogle vers/ramser, som er det satanistiske svar på fx. Trosbekendelsen og fadervor. I såfald, hvilke ?

Håber jeg får svar, da det betyder en del for mig.

KH Alexander
Brugeravatar
SatansEfterfølger

Geografisk sted: Odense N

Re: Satanistiske vers/ramser

Indlægaf annex » 11 dec 2009 1:36

Så længe du holder den sataniske religion som en personlig livsfilosofi, altså ateistisk, så er der ingen grund for ritualistiske fraser og derved, kan man aflede, at der ikke er nogen.

Om igen, hvis man er teistisk satanist (religiøs), kan man bruge de religiøse fraser, "omvendt", da man tror på deres virkning.
- annex
Brugeravatar
annex
Medlem af Satanisk Forum
Medlem af Satanisk Forum

Geografisk sted: København

Indlægaf SatansEfterfølger » 11 dec 2009 1:45

Tak for svaret. Det hjalp da en del.. Jeg ligger bare der, hvor jeg ikke ved, om jeg tror på satanismen som en livsfilosofi eller som en religion... Lige en lille ting. Hvad mener du med følgende: "kan man bruge de religiøse fraser, "omvendt" (")
Brugeravatar
SatansEfterfølger

Indlægaf annex » 11 dec 2009 2:19

SatansEfterfølger skrev:Lige en lille ting. Hvad mener du med følgende: "kan man bruge de religiøse fraser, "omvendt"

Antaget at man er teistisk satanist, og tilbeder Satan i religiøs forstand. Så er du i realiteten lige så religiøs, som den tilsvarende modreligion. Og er underlagt religionens dogmer. Et eksempel kan være en person der afskyr kristendommen. Personen kan dog ikke udtrykke sig ordentligt, og har religiøse grundværdier. Denne person går så over og tilbeder den modstridende part indenfor kristendommen. Han bliver altså: Kristen satanist. Eftersom han er underlagt kristendommen, kan han på logisk grundlag ikke lave sine egen "religionsregler". Derfor, bruger han den kristne måde at bede på, men gør det til Satan i stedet for Jesus/Gud/Vorherre/Iahve/Allah/Den sleske jomfru/What ever.

Ellers er det også i symbolsk forstand, at direkte gøre noget omvendt, hvis man ønsker den modsatte effekt. Men det ses selvfølgelig kun indenfor de teistiske typer.

Med hensyn til livsfilosofi kontra religions-forståelse af den moderne satanisme, skal det ikke forståes som at være modstridende parter. Satanismen er en livsfilosofi, ligesom en religion også er en livsfilosofi, men indenfor den sataniske ideologi, kan man "joke" ved at kalde det en religion.

God nat, jeg skal også op imorgen (i dag). :morgen:
- annex
Brugeravatar
annex
Medlem af Satanisk Forum
Medlem af Satanisk Forum

Geografisk sted: København

Indlægaf Amina » 11 dec 2009 7:57

SatansEfterfølger skrev:nogle vers/ramser, som er det satanistiske svar på fx. Trosbekendelsen og fadervor. I såfald, hvilke ?

LaVey definerede sin filosofi som en ateistisk og individualistisk filosofi, hvor det ikke handlede om at dyrke en ydre magt, men at dyrke sit eget ego. Bønner og trosbekendelser handler derimod om forsøget på at kommunikere og appellere til guder, eller at erklære sin tro på noget der ligger ud over én selv. Som sådan giver trosbekendelser og bønner ingen mening i satanismen.

Det tætteste vi kommer på det er i LaVeys psykodramaer/ritualer, men da disse er tænkt som en kommunikation med ens egen psyke, og ikke med ydre magter, så ligner de ikke egentlige bønner el. trosbekendelser. Men se f.eks. LaVeys "Påkaldelse af Satan" hvor han bl.a. skriver: "Jeg har taget dit navn som en del af mig selv". Som sådan kan det at kalde sig satanist ses som en identifikation med de værdier, som LaVey tillægger Satan som symbol. Noget tilsvarende kan ses i LaVeys "sataniske dåb" i "Sataniske Ritualer". Den sataniske dåb bliver dog stort set ikke brugt af nogen, og var fra LaVeys side også kun tiltænkt dem, som havde et stort *behov* for at markere et skifte i deres liv.

Til disse ting kan desuden tilføjes, at bønner og trosbekendelser i diverse religioner ofte formodes at besidde en eller anden form for "magisk" kraft, hvorimod LaVey jo blot er en mand der har udtrykt sine tanker i en række bøger.

- Amina
Sekretær på "arkiv", "satinfo" og "netinfo". Se http://www.sataniskforum.dk/content/section/8/50/
Brugeravatar
Amina
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Nørresundby

Indlægaf Amina » 11 dec 2009 8:00

SatansEfterfølger skrev:Jeg ligger bare der, hvor jeg ikke ved, om jeg tror på satanismen som en livsfilosofi eller som en religion

Teknisk set kan satanismen kaldes en "selvreligion", og er som sådan en del af New Age religiøsiteten. De fleste almindelige mennesker opfatter dog ateistisk religion som et både selvmodsigende og modeintuitivt begreb, og derfor forvirrer det unødigt at kalde satanisme en religion.

- Amina
Sekretær på "arkiv", "satinfo" og "netinfo". Se http://www.sataniskforum.dk/content/section/8/50/
Brugeravatar
Amina
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Nørresundby

Indlægaf SatansEfterfølger » 11 dec 2009 9:32

Mange tak, Annex og Amina.
Brugeravatar
SatansEfterfølger

Indlægaf Sorten_ravn » 28 feb 2010 10:34

Jeg kommer faktisk til at tænke på et udsnit af et radio interview jeg har liggende med Amina fra The voice (det var fra dengang hvor der var åh så meget panik omkring 06 06 06 og filmen the Omen havde repremiere den dag osv..

Kan huske en vis herr "Anders" til slut spørger Amina om hvad hun siger når hun slår fingren når hun samler et ikea skab :lol:

faktisk et ret godt interview du laved i sin tid Amina (selvom jeg godtnok sys de radiohoveder var ret gode til at dreje emnet lidt væk fra hinandens spørgsmål.. men fedt du står og fortæller du sku stå og bage chokoladeboller til din datters føz'dag og sådan :mrgreen:
Hvis der er vrøvl hos de hellige - så er fanden løs
(Stauning)
Sorten_ravn
Medlem af Satanisk Forum
Medlem af Satanisk Forum

Geografisk sted: Vibronx

Indlægaf The ONE » 09 mar 2010 16:25

Kan huske en vis herr "Anders" til slut spørger Amina om hvad hun siger når hun slår fingren når hun samler et ikea skab

Var det ikke i "De Sorte Spejdere" på P3 (2006)? Sjovt var det! :)
"Djævelen er jo bare personificeringen af det fortrængte, ubevidste driftsliv"
-Sigmund Freud
Brugeravatar
The ONE
Medlem af Satanisk Forum
Medlem af Satanisk Forum

Geografisk sted: Århus

Tilbage til Ritualer