The Reflecting God skrev:Det er jo sandt nok. Men når jeg tænker på alle de 30.000 forskellige former for kristendom, falder mine tanker mere på fortolkningsforslag end på udvikling eller tilpasning.
Det er vanskeligt at adskille de to ting, når vi taler religion. Som oftest *hævder* de jo at teksten kan udlægges på en måde som støtter deres sag, når de af den ene eller anden grund ændre praksis. Og ja, jeg tror det er de ydre forhold der ændre folks læsning, ikke omvendt. At religionen har ændre og tilpasset sig, er kvindelige danske præster og velsignelse af homoseksuelle vel et udmærket eksempel på? For slet ikke at tale om fraværet at steninger og andet gøgl. Desuden er kristendommn jo som udgangspunkt bare en nytolkning og udbygning af jødedom, ligesom islam er en udløber af dem begge. På et eller andet tidspunkt hører det vel op med blot at være en forskel i tolkning?
The Reflecting God skrev:Forskellige fortolkninger af en old-gammel bog kan jeg leve med; hvordan skulle man kunne forvente andet, men helt at lave om på de ting som står sort på hvidt, og pludseligt sige det stik modsatte dét er bare for megen benyttelse af "den frie fortolkning" synes jeg..
Så burde du kaste dig over islam i stedet. De kristne har jo til forskel for muslimerne aldrig hævdet (joja, i hvert fald ikke fletallet af dem), at bibelen var guds ord - hvilket åbner om for noget friere tolkninger, fordi man kan tilladse sig at sige, at de enkelte forfattere har haft galt fat

The Reflecting God skrev:Men ja, vi kan jo nok ikke forvente så meget andet. Religioner har trods alt altid været længe om at dø..
Jeg tror desværre ikke de forsvinder - religion er vist desværre en sideeffekt ved vores mærkelige hjerner. Nogle af os mangler denne form for ufornuft, men de fleste har den - så det er nok i virkeligheden os der er unormale

- Amina