For et par år siden modtog vi en ansøgning fra et ungt menneske, som gerne ville være praktikant i Satanisk Forum, men som ellers ikke vidste noget om satanisme. Vi måtte afvise det unge menneske, da Satanisk Forum hverken havde brug for praktikanter til at lave kaffe og tage kopier (eller hvad praktikanter ellers får lov til), eller havde et lokalt kontor hvor det unge menneske kunne møde op i sin nystrøgne skjorte.
De seneste år har det dog været lidt sløvt med aktiviteten blandt vores medlemmer, og jeg er derfor begyndt at overveje den ide, at oprette en form for "praktikstillinger", ikke rettet mod folkeskolen, men mod vores medlemmer. Som jeg forestiller mig ordningen lige p.t. så ser det sådan ud:
Det oprettes et hold på mellem to og fem personer. Disse personer forpligter sig til at følge et forløb på ca. tre måneder. I denne periode vil de modtage nogle gratis materialer i form af f.eks. artikler, DCer med videoklip osv. Til gengæld forventes de at læse eller se materialet samt løse nogle opgaver i forbindelse med materialet. Arbejdsbyrden vil dog ikke blive større end hvad der svarer til ca. ½ time om ugen. Formålet med denne øvelse vil være at lære at håndtere mange af de opgaver som håndteres i Satanisk Forum og som også tidligere er blevet håndteret i lokalgrupperne. Dvs. organisation af grupper, håndtering af medlemmer, interviews, skrivning af læserbreve, besvarelse af spørgsmål fra skoleelever og hvad man ellers kunne komme i tanke om.
Opgaverne ville i givet fald f.eks. være nogle siders materiale man skulle læses suppleret med et spørgsmål. Som deltager i gruppen skulle man så læse materialet og besvare spørgsmålet skriftligt, for siden at dele sit svar med gruppen og evt. give hinanden feedback. Det kunne f.eks. være nogle korte artikler om hærværk, suppleret med et spørgsmål som skulle forestille at komme fra en journalist eller en skoleelev, eller det kunne være en tænkt konflikt mellem medlemmerne af en lokalgruppe, som man skulle komme med et løsningsforslag til. Resultatet af et sådant "praktikforløb" kunne f.eks. være, at de der ønskede og evnede det kunne få mulighed for at fungere som en slags "mentorer" for skolelever og nye medlemmer, eller som lokale organisatorere, og dermed overtage nogle af Satanisk Forums opgaver.
Et sådant øvelsesforløb vil være til glæde for alle der selv ønsker at være mere aktive i Satanisk Forum, men det vil selvsagt også kunne bruges i andre sammenhænge hvor man har at gøre med samarbejde, læring og formidling.
Hvis dette forsøg skal sættes i værk mangler jeg 2-5 frivillige. Alle er desuden velkommen til at komme med ændringsforslag, ideer m.m. P.t. tænker jeg at et eventuelt forløb skulle starte til januar.
- Amina